av Aristocrisis | oktober 22, 2010  

Velkommen vinter, velkommen eksos

Nå er det av en eller annen grunn lenge siden jeg har skrevet noe her på VGB. Og plutselig så bet jeg den tieren det kostet å reaktivere profilen i meg, og DER var jeg tilbake.

Ser ut som det kan bli en ny kald vinter i Bergen. Og langs Bergensdalens langstrakte transportveier er det tut og kjør for trafikken som aldri før. Alle vet at inversjonen kommer, det er vel bare et spørsmål om når. Det vil i klartekst si at kulden hindrer eksos, svevestøv og røyk fra oppvarming i å stige oppover i atmosfæren. Forurensingen skader nærmiljøet på en veldig tydelig måte, og vi får merke dette på kroppen; jeg og titusenvis av andre som bor her mellom Ulriken og Løvstakken.

Tidligere i år viste vinteren seg fra sin kaldeste side på flere tiår, og forurensingen og trafikkaoset ble verre enn noensinne. Biltrafikken har økt 70% siden 1990. 4 mennesker døde som en direkte følge av dårlig luftkvalitet. Byrådet i byen viste i denne forbindelse en utrolig mangel på handlekraft. Etter et par uker klarte de sette opp noen tilfeldige gratisbusser, og hadde noen halvhjertede forsøk på partall/oddetalls-kjøring. Med minimalt resultat.

Det virker som det var meget bred enighet i befolkningen om at det måtte mye sterkere lut til; så som radikal køprising, stenging av felt, reservering av veien for kollektivtransport ol. Men det liberalistiske byrådet (som antageligvis stort sett er bosatt i villaområder med 0 gjennomgangstrafikk), ville ikke ta tak i dette. Byrådsleder Monica Mæland (H) uttalte til BT at køprising er “usosialt”. En uttalelse som jeg tror mange bet seg merke i.

Når du vil kjøre rimelig og problemfritt fra Bergen Sør til sentrum eller Åsane, betyr ‘usosialt’ noe helt annet enn hvis du er en gammel, kortpustet mann eller kvinne som bor på Minde. Det krever en oversiktlig og helhetlig tankegang for å tilnærme seg problemet på den beste måten.

Kan en bompengepris på 100 eller 200 kr være veien å gå, er det det vi må gjøre. Disse midlene kan finansiere gratis transport på de verste strekningene, og samtidig kan man bygge gratis parkeringshus ved endestasjonene. Bybanen bør også forlenges til Flesland/Åsane, slik at publikum har et troverdig kollektivt alternativ. Man må ikke være redd for å bruke disse tiltakene; det kan redde både velgernes liv og sympati.

Dessverre har det sittende H/FRP-byrådet rotet seg bort i en politikk av godt gjenkjennelig liberalistisk merke: nei til bompenger/køprising, “ja til buss” (busstilbudet  er en hån), markedet får ordne opp selv.

Ved neste valg får vi stemme inn de som har ideologi, evne og vilje til å ta tak i problemer på den rette måten, som setter innbyggernes helse foran egen lommebok og fikse ideer. Enn så lenge får vi om mulig la bilen stå, og unngå vedfyring. Og vi får heller forsøke å overse byrådsmedlemmer som suser forbi i sine smekre biler for å rekke neste møte der de skal vedta å ikke gjøre noen verdens ting. En gang blir det vår.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Comments are closed.

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00